Doina Ruști: Să caști gura admirativ pe la ușile
altora și să-ți pară rău de pușcăriași - iată două
lucruri cât se poate de românești. Dar să nu vă repeziți
să spuneți că sunt rele! În adâncul lor se află o inimă
ușoară cu două aripioare roz. Despre această candoare a
neamului meu am încercat să scriu. more
In the year 1790, the sultan Selim
III wrote a song about a city of all pleasures,
named Bucharest. People from all around the
Ottoman Empire started searching for this land,
amongst them a 17 year old teenager... more
"Era
descendentul frichinisit al îndepărtatului
tyagan, vagabondul, un urmaş care intrase în
necazuri, prins, vândut, cu valoare exactă de
cinci taleri, cât dăduse cojocarul pentru
răscumpărarea lui. Kiriţă trecu prin minte
toţi ţiganii pe care-i cunoştea şi în timpul
scurt cât dură depoziţia popii Mitu, deveni
duşmanul de moarte al cuvântului ţigan,
descins din numele unui strămoş pentru al
cărui vis nu avea nicio stimă." (Manuscrisul
fanariot)
"Manuscrisul
fanariot este o carte fastuoasă, de o
senzualitate molipsitoare. Este un poem închinat
Bucureștiului fanariot, o urbe, sau mai bine-zis
o încropeală urbană, care se leagănă zi și
noapte în ritmul moleșitor al manelelor,
cufundată în fumul ciubucelor, în superstiții,
zvonuri și magice arome orientale, și care se
lasă asaltată în răstimpuri de frenezii endemice
și fără obiect, de tristeți grele și melancolii
fără nume.
Dacă ar fi
atât și tot ar fi de-ajuns.
Dar
povestea despre o iubire imposibilă și care
sfarâmă cutumele, pe care ne-o spune, sprijinită
pe documente și cu talentu-i binecunoscut, Doina
Ruști, ridică perdeaua de pe o lume cu
obiceiuri, relații private nemiloase,
comportamente surprinzătoare și habitudini
stranii care îl aruncă în perplexitate chiar și
pe criticul cu bune cunoștințe istorice."
Eugen Negrici
"…atmosfera
unui oraș clocotitor, plin de viață, cutremurat
de sentimente puternice, de dorințe, dar și de
ambiții.
Manuscrisul
fanariot e un roman luxuriant, cu numeroase
personaje, cu o acțiune extrem de densă, în
planuri întrepătrunse. Frescă socială și de
epocă, poveste de dragoste recreată pe urmele,
se pare, ale unui manuscris real, acesta este
unul dintre cele mai bune romane ale Doinei
Ruști, dacă nu chiar cel mai bun.€
(Luminița Corneanu, România
literară, 3 aprilie, 2015)
“Tăvălită
prin mierea cuvintelor arhaice, îmblânzită de
mângâierea de mătase a poeziei, lumea
Bucureştiului fanariot reînvie în mărgeanul
vrăjit al Doinei Ruşti. Roman istoric de
atmosferă, realist-magic, Manuscrisul fanariot
este o carte seducătoare, care te atrage în
mrejele ei ca o dâră de parfum înnebunitor, ca o
privire hipnotică.”
(Gabriela Gheorghișor, Ramuri,
nr 4/2015)
“În Manuscrisul fanariot, acest excelent roman de
moravuri, regăsești datele de supraviețuire și de succes
în Bucureștiul contemporan, cu scandalurile, relațiile
necurate și curvăsăreala politico-economică grație căreia
poți ajunge din ceea ce nu erai ditamai sfetnicul
domnitorului. Sau complicele lui. Cum merge însă viața de
toate zilele în acest oraș al tuturor posibilităților?
Acesta e marele răspuns al Manuscrisului fanariot.”
(Cristian Teodorescu - Cațavencii)
“Manuscrisul Doinei Ruşti îşi merită un loc foarte
sus, între ficţiunile care scutură lumi şi tulbură inerţii
literare.“
(Alina Purcaru - Observator
cultural)
“Manuscrisul fanariot este un festin al prozei istorice.
Clădit din detalii rare de epocă şi din impulsul de a
salva, cu mijloacele ficţiunii, un crâmpei de poveste
reală, dezgropat de Doina Ruşti din arhive, romanul aduce
la suprafaţă o lume veche, cu moravuri specifice şi cu o
senzualitate care invadează fiecare scenă.”
(Alina Purcaru - Observator
cultural)
Ca şi în "Zogru", minune de carte, semnată Doina Rusti,
sunt pasaje în Manuscrisul fanariot care-mi rămân înfipte
în creier, de unde mă bântuie:
" În tăcerea care plutea, Leun se apropie de ea tremurând.
Din mâlul gros al sângelui lor răbufneau suspine, ca
dintr-o mlaştină. Niciunul dintre ei nu se mai sărutase.
Niciunul nu atinsese o carne răvăşită de aşteptări. Nici
măcar nu bănuiau că există acea râvnă care arde orice urmă
de gând. Dar, apropiindu-se unul de altul, pe măsură ce
gurile lor îşi căutau mulţumirea, îi fulgeră şi acel
singur impuls, adevărat şi profund, la care ajunge până la
urmă orice suflet de om: fericirea de a fi doar o cârpă
care putrezeşte în rana unui străin."
Ce imagine...şi ce adâncire în straturile ultime ale
fiinţei, acolo unde e sediul adevăratelor trăiri..
Vă invit să descoperiţi o lume care, desfăcându-se încetul
cu încetul în faţa lectorului, în imagini de o savoare
picantă, nemaintâlnită în literatura noastră recentă, îl
face prizonierul unei lumi din care cu greu mai poate
evada şi la care se va reîntoarce, ca la "apa cea bună",
în tainice momente..
Andra Tischer, FB
"Manuscrisul fanariot" de Doina Rusti - o carte
fermecătoare despre Bucureștiul nostru cel de toate zilele
ca Babilon al limbilor, mirosurilor, culorilor, dar mai
ales al dragostelor. O carte bogată cât o bibliotecă de
istorie, pe care le-o recomand tuturor prietenilor
istorici și arhivisti
Alina Pavelescu, FB
“Mânuind cuvintele precum un bijutier preţioasele geme,
aranjându-le cu migală în brocarturile balcanismului
literar, Doina Ruşti construieşte un roman cu o
arhitectură fascinantă, care visează, suspină, cântă
şi râde, aidoma clapelor unui pian în singurătăţi de
smarald. “
Andreea Hedes, Luceafărul,
mai, 2015
“Romanul este o Cântare a Cântărilor înălţată
Cuvântului sub toate înfăţişările sale: Logos, cuvânt
profan, sunet, cântec, rugăciune, incantaţie, blestem
şi descântec”.
Andreea Hedes, Luceafărul,
mai, 2015
"Un oraş euforic, care trăieşte senzorial, epidermic, un
spaţiu populat de caleşti luxoase şi trăsurici vieneze,
prin care şoaptele curg domol, vitriolant, ignorând
puterea adevăraţilor stăpâni, Sf. Gheorghe şi Sf. Dumitru,
primul – omorâtor de bestii, al doilea – ocrotitorul
oraşului. Miroase a must şi-a grătare, femeile-şi ridică
poalele lângă poduri şi e o atmosferă lascivă, în care ai
impresia că nimic rău nu se poate întâmpla. Însă e doar o
impresie, pentru că, în spatele fumului, sunt jocuri,
cântece, influenţe care zboară şi schimbă raporturi de
forţe, de azi pe mâine, atât în istoria mare, cât şi în
cea mică.
Constantin Piștea - Book
Hub
„Manuscrisul fanariot este ca un parfum scump.”
Constantin Piștea - Book Hub
“Un admirabil roman care reînvie o epocă apusă şi despre
care cu greu ne imaginăm câte ceva – Bucureştii
sfârşitului de secol XVIII. Totul e surprinzător:
atmosfera, încropeala urbană, nesiguranţa stăpânirilor,
schimbarea intempestivă de domni, ciuma în vremea căreia
timp de un an mor zilnic trei, patru persoane, magicul în
care puterile vrăjitoarei omoară omul de la distanţă doar
stropindu-l cu apă de greier, personajele lovite de patimi
şi îmbrăcate în haine ce ne par fistichii, limbajul
fastuos, mustos, plin de imagini memorabile şi creaţii ce
sapă în memorie, năvala de cuvinte vechi, rare şi aromate,
destinele uluitoare şi mai ales o iubire imposibilă.
“
Selian Țurlea - Ziarul de
duminică, 21 mai, 2015
“Citind romanul, ţi-l poti imagina sub forma unui tablou
de Bruegel ajuns pe malul Dâmboviţei, în care fiecare chip
spune o poveste, într-un arabesc uman abundent şi
zgomotos. Bucureştiul trăia frenetic până la delir, într-o
senzualitate gălăgioasă, în slovele franţuzite, din
enciclopedii, amestecate în sudălmi turceşti şi cântece de
lăutari chemaţi să povestească prin versuri slobode
păţaniile boieraşilor sau ale vreunui amărât păgubit.
Aici, printre straie otomane şi giuvaieruri grele îşi
făceau loc boieroaice dornice să îşi expună perucile
vieneze, aşa cum au văzut la femeile pictate pe clavire.
Bucureştiul Maiorcăi şi al lui Leun este un miraj
colcăitor.”
Adriana Gionea - Post
modern, 27 mai, 2015
“Romanul Doinei
Ruşti seduce de la primul la ultimul cuvânt,
nimic nu este de prisos, ambalajul stilistic
are patina acelor vremuri, firul narativ este
din material solid şi destul de delicat,
elastic, fin, transparent. „Manuscrisul
fanariot“ are toate calităţile pentru a fi
considerat romanul ultimului deceniu.”
Lucian Alecsa,Hyperion, nr 4-6, 2015)
“Respirând, prin balcanismul suculent, același aer de familie
ca prozele unui Ștefan Agopian ori Silviu Angelescu — sau,
de ce nu?, ale mai vechilor Nicolae Filimon, Mateiu
Caragiale sau Eugen Barbu (cel din Principele și Săptămâna
nebunilor), romanul Doinei Ruști a deschis excelent noul
an al prozei românești. Cu o carte excepțională, mai
precis.” Adrian Romilă,
Convorbiri literare,
mai, 2015
“Rareori un romancier de pe aceste meleaguri a reușit să
încarce atâta sens într-o operă care nu are niciodată
rest. Leun, Maiorca, Cucumeaua depășesc cutuma limitei,
dând conotații izbăvitoare.” Ion Predescu - Săptămâna
în Oltenia, 2-8 iunie, 2015
“Dacă iubiți romanele istorice, nu neapărat de
reconstituire cât de atmosferă, o să fiți la fel de
vrăjiți ca mine de această carte. Bazată pe o documentare
ce a ajutat mai ales la crearea detaliilor și zorzoanelor,
cartea are încă de la început un aer mistic pentru că este
construită plecând de la un manuscris real, reprodus și în
volum.” Andreea Chebac, Bookblog
“Nu poți să nu remarci pasiunea Doinei Ruşti pentru
limba în care scrie și dexteritatea cu care te
învăluie în faldurile unei limbi de miere, care ascunde
de la expresii de un lirism rafinat la analize complexe
ale sonorității cuvintelor. Autoarea reușește să
creeze imagini de o dinamică impresionantă,
însoțindu-ne într-o călătorie inițiatică,
străfulgerată de miresme orientale și de realități
autohtone.” Ioana Colac - Alecart, n 14, 2015
Manuscrisul fanariot este o carte densă, plină de poezie
şi senzualitate. Este mărturia unor vremuri când
Bucureştiul era cufundat în fumul ciubucelor, când
şalvarii multicolori colindau pieţele şi podurile peste
Dâmboviţa, când veştile erau purtate din gură în gură,
devenind pe nesimţite legende. Este un roman al
comunicării, al limbajului colorat şi plin de cuvinte a
căror vechime răzbate prin aburii istoriei, al cutumelor
care explică în multe sensuri comportamentul
bucureşteanului de rând. Este un roman fascinant, de o
mare literaritate, care te fascinează şi pe care nu-l poţi
uita curând. Mariana Criș, Cultura,
525, 18 iulie, 2015
"Doina Ruşti împinge Capitala printr-un vortex, până în
Bucureştiul fanariot, cu ultimul său de-a dreptul
hipnotizant “Manuscrisul fanariot”. Anca Ligia Petre,Semne
bune, iulie, 2015
Oferind
un descriptiv de excepţie, romanul Doinei
Ruşti este mai degrabă un poem. Un poem,
aş adăuga, al Bucureştiului
dintotdeauna şi totodată al urbei
născute din cuvinte, din poveşti, din
legende şi mitologii. Aceasta
metamorfoză scriptică, petrecându-se
câteodată chiar sub ochii noştri, de
cititori, reprezintă şi partea cea mai
originală a romanului, exprimând
frecvent predilecţia prozatoarei pentru
un fantastic al sonorităţilor şi al
rezonanţelor, al sunetelor care prind
viaţă şi care îşi impun propria lor
magie. Dan Cristea
- Luceafărul, iulie, 2015
<big><big>01:Layout
1</big></big>
Doina
Ruşti îmbrăţişează
captivant trecutul şi se ocupă
de pitorescul ori de zgura
istoriei în bună cunoş-
tinţă de cauză, erudit, dar
şi cu zâmbetul pe buze.
Dan Cristea-
Luceafărul, iulie, 2015
Totul este vizual, și numai Doina Ruști știe cum reușește,
totul este tactil în cartea sa. Călina Bora, Steaua,
nr 7-8, 2015
Aşadar, un insolit love-story, într-un Bucureşti fanariot,
zugrăvit cu toate uneltele unei proze de o respiraţie
largă, cvasibalzaciană, cu intrigi, mişmaşuri, scene de
masă, dar mai ales cu o ştiinţă destul de rar întîlnită
azi, a portretizării, de la simple crochiuri pînă la
tabloul amplu în care simţi cum foşnesc, parcă, detaliile
mătăsoase ale picturii bizantine. O întreagă faună se
desfăşoară cu vivacitate în faţa ochilor noştri, fiecare
cu povestea lui sau cu poveşti în poveşti ce se desfac
aidoma Matrioştilor ruseşti. Ba, cred că, oarecum cu o
ascunsă ironie, autoarea nu se sfieşte în a ataşa, la
începutul cărţii, pentru a putea urmări mai lesne traseele
personajelor, o hartă a vechiului Bucureşti, ceea ce,
mutatis mutandis, îmi aduce aminte de harta amănunţită a
imaginarei Yokna - patawpha, ţinutul inventat din romanele
lui Faulkner. În substanţiala sa cronică din Luceafărul de
dimineaţă, criticul Dan Cristea remarca, pe bună dreptate,
lirismul subiacent alManuscrisului fanariot, spunînd că
„romanul Doinei Ruşti este mai degrabă un poem“ – asta,
evident, în sensul în care şi Gogol îşi subintitula
Suflete moarte drept „poem epic“. Într-adevăr, există în
textura cărţii numeroase pasaje care pot fi „desfăcute“,
aranjate ca versuri, aducînd, ca tonalitate şi viziune, cu
un amplu poem waltwithmanian. Şi aş mai remarca o calitate
a scrisului Doinei Ruşti: excelenţa comparaţiilor. Dau un
singur exemplu, cel al întocmirii pomenitului zapis: „Pe
un colţ de foaie deja scrisă, Tilu probă cerneala maro, ca
un sînge stricat. Peniţa rîcîi, iar prin mintea lui Leun
trecu un scaun gata să se desfacă, descleiat peste tot.
Scîrţ-scîrţ. De sub condei plecau la plimbare sunetele
îmbîrligate, ca nişte virgule strînse într-o pungă“.
Alături de Florina Ilis, Doina Ruşti este o reconfortantă
certitudine valorică a prozei (nu numai!) feminine de azi. Ioan Groșan, Observator
cultural, nr. 792, 2015
Manuscrisul
fanariot e un
roman îmbelşugat, onctuos şi subtil
condimentat, conceput în straturi, ca o
plăcintă grecească între foile căreia
afli câte toate, învăluite în neaşteptate
arome şi gusturi, care mai are şi darul de
a-ţi purta gândul spre cele ce au fost şi
vor mai fi. A fost totodată şi un test în
vederea admiterii în teritoriile pline de
capcane şi resurse ale romanului istoric, pe
care doamna Doina Ruşti l-a trecut cu
dezinvoltură.
Radu Ciobanu, Actualitatea
literară, sept., 2015
Autoarea
reconstituie o epocă fascinantă,
plină de viaţă şi culoare, care
are puterea, încă, de a ne face
prizonieri în jocul poveştilor.
Mihaela Grădinariu,Cronica veche, nr 10, octombrie, 2015
Manuscrisul fanariot - un roman fascinant,
excepţional construit. Un roman puternic şi asta
pentru că autoarea, Doina Ruşti, a mizat pe
puterea... Cuvântului.
Violeta Savu,
blog
O poveste în care miresmele de mosc sau de
săpunuri orientale întâlnesc miasmele ciumaților
și duhorile mahalalei, în care luxul protipendadei
fanariote se hrănește din mizeria robilor, totul
sub semnul amăgirii, care plutește, ca un
avertisment funest. Adrian Jicu,
revista Ateneu, octombrie, 2015
Romanul istoric Manuscrisul fanariot dă măsura
talentului uneia dintre autoarele foarte importante ale
anilor din urmă. Modestă, talentată, mereu originală,
discretă, departe de reflectoarele vieţii mondene, Doina
Ruşti a devenit în chip natural o autoare de primul rând
în biblioteca prozatorilor români de azi. Tudorel Urian, Viața
Românească, nr 11, 2015
E un roman viu, cu puls. Bucureștiul se personifica
într-un bătrân care parca povestește nepoților, cu iz
nostalgic, o felie din tinerețea sa. Aceasta carte este o
mângâiere intru neuitare adusa orașului meu; reprezinta
totodată o fâșie nepovestita de istorie, o îndepărtare cu
un suflu viguros, proaspăt, a unui praf gros așezat pe un
document de muzeu. Este o carte compliment pentru lexicul
limbii române, pentru legendele populare românești și mai
ales bucureștene, nelipsit de simbolistica personala a
autoarei (nedezisa), o evocare a tradițiilor, credințelor
și riturilor acestui amalgam de culturi care sunt romanii.
Acest roman este o mica bijuterie prin metaforele continuu
surprinzătoare, lipsite de banalitate și profund
neasteptate, palpabile, olfactive, vii. Fraze întregi
mi-au amintit de stilul Nabokovian prin descrierile care
îți instruiesc sinapsele, nu le adorm balzacian. Un roman
ce cuprinde un erotism direct însă nevulgar, parfumuri și
arome aievea. O carte pe care o recomand cu căldură
oricărui iubitor veritabil al Bucureștilor. Irina Petrec,Facebook
Romanul merită citit nu numai pentru felul
cum este scris (impecabil ca tehnică şi frazare),
ci şi pentru miza lui reală, care este, de fapt,
condiţia umană, indiferent de vremile sub care
stăm. Valeria Manta Taicutu,Cafeneaua literară, decembrie, 2015
Manuscrisul fanariot e o carte pe care
mi-ar plăcea să o știu recomandată elevilor de
liceu, la orele de istorie. Nu doar pentru munca
reală și uriașă de documentare pe care se
sprijină, cât mai cu seamă pentru apropierea
umană, organică de un oraș pe care mulți îl
ignorăm din necunoaștere. Ioana Stăncescu,blog
Cu Manuscrisul fanariot, roman excelent,
Doina Ruşti îşi reconfirmă însuşirile de
prozatoare şi îşi îmbogăţeşte paleta epică fără să
încurce, ca ucenicii literari, culorile. Daniel Cristea-Enache,
România literară, nr 8, 2016
Manuscrisul fanariot de Doina Ruști este o
urzeală densă și complicată de imagini, culori,
mirosuri și sunete din care se ivește, în toată
splendoarea lui apusă, Bucureștiul secolului 18,
vestit odinioară în întregul Imperiu Otoman drept
un oraș al inimilor ușoare, unde se îndeplinesc
visele.Nu pot să-mi închipui câtă muncă de
documentare a stat în spatele acestei cărți
străbătute de cuvinte vechi, restituite cu migală
sumedenie de istorii inedite și multe detalii
savuroase legate de gastronomia, vestimentația și
obiceiurile vremii. Am amânat multă vreme lectura,
de teamă că romanul nu va fi pe măsura laudelor
auzite la adresa lui, darm-am temut degeaba:
limbajul și scriitura Doinei Ruști sunt o
încântare, iar cartea m-a prins în mrejele ei de
Șeherezadă valahă, care mi-a stârnit imaginația și
m-a ținut lipită de povestea cu iz de micsandre,
jimblă și sugiuc. Ema Cojocaru,Lecturile Emei
Manuscrisul fanariot ne introduce
într-o poveste captivantă, sinceră și care trece cu
ușurință de epidermă, făcându-și loc sub piele și mai
departe, în interior. Este o carte plină de poezie și de
toate elementele ei, cu imagini și text construite
multi-fațetat așa cum își arată la final diamantul
strălucirea feței adusă în lumină Gabriel Enache, Cultura
de sâmbătă
Manuscrisul fanariot este o carte superbă, scrisă
de o exaltată care posedă ştiinţa extrem de rară de a-şi
preface lucidităţile dureroase în vrajă literară de lungă
durată. Emanuela Ilie - Convorbiri
literare, martie, 2016 Universul
ficţional, desigur mai permisiv decât altele şi în care
pianul adus la Curtea Veche este numit „o cutie cu draci“,
permite distorsiuni antroponimice, caracterologice,
faptice ş.a., menite să întreţină farmecul relatării
epice, aceea – precumpănitoare în Manuscrisul fanariot
– a povestitorului. Mircea Muthu - Apostrof,
nr 4, 2016 01:Layout 1